Ontbijtkoekjes van pindakaas, gepofte rijst en havermout - no bake!

Ontbijtkoekjes van pindakaas, gepofte rijst en havermout – no bake!

Ontbijtkoekjes van pindakaas, gepofte rijst en havermout - no bake!

Ontbijten met koekjes en toch gezond bezig zijn? Yes please! Deze koekjes zijn gemaakt met gezonde ingrediënten die je genoeg brandstof geven om de ochtend energiek mee door te komen. De combinatie van pindakaas en vijgen werkt verassend goed, en de kleine pitjes uit de vijg geven – naast de gepofte rijst – nog een beetje extra crunch.

Klaar binnen 10 minuten
Deze ontbijtkoekjes hoeven niet in de oven en zijn dus zó klaar. Ik maakte deze koekjes in minder dan 10 minuten tijd en genoot daarna de hele week van een snel en voedzaam ontbijtje. Ik hou ervan!

Maak je 10 koekjes, dan bevat elk koekje 185 calorieën.

ingrediënten voor de ontbijtkoekjes:

  • 200 gram natuurlijke pindakaas*
  • 135 gram gedroogde vijgen
  • 50 gram havermout, grove vlokken
  • 20 gram gepofte rijst

*Ik gebruikte voor deze koekjes de kokos maple pindakaas van Mister Kitchen om zo nog wat extra smaak toe te voegen.

Ontbijtkoekjes van pindakaas, gepofte rijst en havermout - no bake!

Zo maak je de pindakaas ontbijtkoekjes:

  1. Verwijder met een mesje de harde ‘topjes’ van de gedroogde vijgen en plaats de vijgen samen met de pindakaas in je keukenmachine.
  2. Mix goed door elkaar tot een stevig geheel dat niet of nauwelijks plakt.
  3. Plaats het pindakaas-vijgen mengsel in een kom en meng de havermout en gepofte rijst erdoor. Voor het beste resultaat gebruik je je handen! 🙂
  4. Kneed van het deeg 10 bolletjes, en druk ze lichtjes plat tot een koekje.
  5. Klaar! Bewaar de koekjes in de koelkast, hier zullen ze nog iets steviger worden.

Bewaar de ontbijtkoekjes in een goed afgesloten doosje in de koelkast, dan zijn ze gerust 10 dagen houdbaar.

Ontbijtkoekjes van pindakaas, gepofte rijst en havermout - no bake!

Meer gezonde lekkernijen? I’ve got you covered! Wat dacht je van deze gezonde havermoutrepen met kokos en abrikoos laagje, mijn recept voor dadelrepen met chocolade, sinaasappel en cranberry, en als toetje de gezonde frozen yoghurt met rood fruit!

Ontbijtkoekjes van pindakaas, gepofte rijst en havermout - no bake!

[snippet-shop snippet-shop=””]
[ad-snippet ad-snippet=””]