Gastblog: Voeding in jouw voordeel

Gastblog: Voeding in jouw voordeel

Gastblog: Voeding in jouw voordeel / gezonde voeding

Vandaag duiken we wat dieper in de voordelen van gezonde voeding met deze gastblog van Lisanne van superyoga. Ga voor gezond! Natuurlijk raad ik iedereen aan om mijn heerlijke koekjes en cupcakes te proberen, maar een goede balans met veel gezonde voeding is hierbij wel ontzettend belangrijk. Want door te kiezen voor voeding waar je je lichaam een plezier mee doet zul je een stuk lekkerder in je vel zitten! 🙂

Als je daarbij ook nog goed op je ademhaling let en voldoende ontspant (zoals met bijvoorbeeld yoga) dan zit je helemaal gebakken. 😉

Dan nu het woord aan Lisanne:

Aandacht voor voeding

Voeding speelt een hele grote en belangrijke rol in ons leven. Het is een basisbehoefte, maar functioneel eten doen de meesten van ons allang niet meer, we vinden het heerlijk om lekker te eten! Keuze te over en triggers via de mensen en reclame om ons heen zorgen ervoor dat we meegaan in de stroming van vaak, veel en lekker eten. In ons toch al drukke bestaan werken we sommige maaltijden zonder al te veel aandacht weg en gaan weer door naar het volgende op de planning.

Hoe leuk is het als je op een relaxte manier lekker eten kunt maken én dat dit eten nog eens bijdraagt aan rust in je drukke bestaan! Bovendien kun je eten functioneel inzetten om intoleranties in toom te houden en je prestaties op werk of de sportschool te boosten.

Voeding voor een gezonder lijf

Wist je dat je hersenen en darmstelsel in nauwe verbinding met elkaar staan? Negatieve gevoelens zoals stress, angst en depressies beïnvloeden je darmen en buikpijn kan er andersom ervoor zorgen dat je je geestelijk niet lekker voelt. In een wat extremere mate kan dit dus super veel invloed op je leven hebben.

Wees lief voor je darmen

Je kunt je darmen positief beïnvloeden door bepaalde voedingsstoffen zoveel als mogelijk te vermijden en voeding waar je darmen dol op zijn juist meer te eten. Probeer geraffineerde suikers, stimulerende middelen (denk aan alcohol en sigaretten) en verzadigde vetten te vermijden en focus je op groenten en gefermenteerd voedsel. In gefermenteerd voedsel zitten probiotische culturen die de goede bacteriën in je darmstelsel aanvullen, dit zorgt ervoor dat er minder ruimte is voor slechte bacteriën en dat je mineralen beter kunt opnemen.

Een mix aan verschillende groenten en de gezonde wijze waarop je ze bereidt (gekookt, gewokt, gestoomd, rauw) zorgt ervoor dat je lichaam de juiste handvatten krijgt om processen optimaal te laten verlopen. Zo krijg je naast vitaminen en mineralen ook vezels binnen. Vezels houden de darmwand schoon en zorgen er tevens voor dat afvalstoffen niet achterblijven. Wil je afvalstoffen uit je lichaam hebben? Komkommer en meloen zijn jouw tools!

Analyseer je voedingspatroon

Het is belangrijk om je huidige voedingspatroon en eventuele klachten goed te analyseren, met de hulp van eigen bronnen of een orthomoleculair therapeut zou je een plan op maat kunnen maken voor jezelf. Twee tips die goed zijn voor iedereen: kauw heel goed op je eten en zorg dat er voldoende tijd tussen je maaltijden zit.

Gastblog: Voeding in jouw voordeel / gezonde voeding

Rust in je hoofd

Nu je je voedingspatroon hebt geanalyseerd en weet waar je op moet letten, is het tijd om bij je innerlijke gevoel stil te staan. Een belangrijk en eigenlijk makkelijk instrument is het reguleren van een goede ademhaling. In ons drukke bestaan ademen we een groot gedeelte van de tijd oppervlakkig, wat ervoor zorgt dat lichaamsprocessen niet even soepel verlopen. Probeer je leven zo in te delen dat er niet te veel druk of stress ontstaat en als de druk toch oploopt las je een zen moment in. Je kunt dit op verschillende niveaus aanpakken:

Ademhaling en mind op de rit krijgen in 5 – 10 minuten

Zonder jezelf af en focus je op je ademhaling. Adem ongeveer vier seconden in door je neus en adem stevig uit door je mond in dezelfde tijdsperiode. Herhaal dit tot je rustig wordt. Als er veel gedachten door je hoofd zweven mag je hier best aan toegeven, laat ze maar door je hoofd gaan maar probeer er geen oordeel over te vellen en de focus te verleggen naar je ademhaling.

Yoga sessies inbouwen

Yoga kan je instrument worden om stress de baas te worden en je werkt tegelijkertijd aan heel veel andere positieve veranderingen. Het is het ideale moment om te ontstressen en aan je ademhaling te werken. Bij de yogastijl Yin Yoga staan deze twee factoren centraal. Geen zin om direct een duur abonnement aan te schaffen? Kijk eens of jouw sportschool yogalessen aanbiedt of ga zelf thuis aan de slag! Er zijn talloze apps voor je smartphone beschikbaar, evenals YouTube kanalen. Je maakt een goed begin door een yogamat te kopen die bij jou past, en eventueel een meditatie kussen uit te zoeken als je dat comfortabel vindt. Veel meer is er niet nodig, je kunt volledig aan de slag met je eigen yoga practices vanaf dit moment.

Maak een voedzaam ontbijtje voordat je je dag start en laat voldoende tijd tussen je maaltijd en je practice zodat je niet te vol zit. Het volgende power ontbijtje levert je een flinke dosis energie!

een power ontbijtje met avocado en kokosmelk / gezonde voeding

Gezond power ontbijt met avocado en kokosmelk

Ingrediënten (2 porties)
– 1 avocado, uitgelepeld
– 100 ml kokosmelk
– 1 eetlepel Sunwarrior eiwitpoeder
– 2 eetlepels havermout
– 4 eetlepels geraspte kokos
– 3 eetlepels honing
– Optioneel: 1 eetlepel rauwe cacaopoeder

Bereidingswijze
Mix alle ingrediënten goed door elkaar in de blender. Als de blender vastloopt, kun je wat extra kokosmelk toevoegen. Je mag natuurlijk ook een andere plantaardige melk gebruiken, wat jij lekker vindt. Om het ontbijtje kouder en romiger te maken kun je een aantal stukjes bevroren banaan toevoegen. Finish je ontbijtje hoe jij wilt: stukjes pure chocolade, kokos of fruit naar smaak en bon appetit!

 


 

En zoek je inspiratie voor meer gezonde voeding, gezonde gerechten en gezonde tussendoortjes? Bekijk dan eens deze pagina vol lekkere gezonde recepten. Mijn aanraders zijn de pompoensoep met kokosmelk, de couscous salade met feta, biet en pompoen en de boerenkoolsmoothie met ananas en mango! 🙂

Wat is jouw favoriete gezonde recept?

romige pompoensoep met kokos - een makkelijk en gezond recept van Foodie Feest Couscous salade met pompoen, biet en feta

[ad-snippet ad-snippet=””]