Gastblog: Voeding in jouw voordeel

Gastblog: Voeding in jouw voordeel

Gastblog: Voeding in jouw voordeel / gezonde voeding

Vandaag duiken we wat dieper in de voordelen van gezonde voeding met deze gastblog van Lisanne van superyoga. Ga voor gezond! Natuurlijk raad ik iedereen aan om mijn heerlijke koekjes en cupcakes te proberen, maar een goede balans met veel gezonde voeding is hierbij wel ontzettend belangrijk. Want door te kiezen voor voeding waar je je lichaam een plezier mee doet zul je een stuk lekkerder in je vel zitten! 🙂

Als je daarbij ook nog goed op je ademhaling let en voldoende ontspant (zoals met bijvoorbeeld yoga) dan zit je helemaal gebakken. 😉

Dan nu het woord aan Lisanne:

Aandacht voor voeding

Voeding speelt een hele grote en belangrijke rol in ons leven. Het is een basisbehoefte, maar functioneel eten doen de meesten van ons allang niet meer, we vinden het heerlijk om lekker te eten! Keuze te over en triggers via de mensen en reclame om ons heen zorgen ervoor dat we meegaan in de stroming van vaak, veel en lekker eten. In ons toch al drukke bestaan werken we sommige maaltijden zonder al te veel aandacht weg en gaan weer door naar het volgende op de planning.

Hoe leuk is het als je op een relaxte manier lekker eten kunt maken én dat dit eten nog eens bijdraagt aan rust in je drukke bestaan! Bovendien kun je eten functioneel inzetten om intoleranties in toom te houden en je prestaties op werk of de sportschool te boosten.

Voeding voor een gezonder lijf

Wist je dat je hersenen en darmstelsel in nauwe verbinding met elkaar staan? Negatieve gevoelens zoals stress, angst en depressies beïnvloeden je darmen en buikpijn kan er andersom ervoor zorgen dat je je geestelijk niet lekker voelt. In een wat extremere mate kan dit dus super veel invloed op je leven hebben.

Wees lief voor je darmen

Je kunt je darmen positief beïnvloeden door bepaalde voedingsstoffen zoveel als mogelijk te vermijden en voeding waar je darmen dol op zijn juist meer te eten. Probeer geraffineerde suikers, stimulerende middelen (denk aan alcohol en sigaretten) en verzadigde vetten te vermijden en focus je op groenten en gefermenteerd voedsel. In gefermenteerd voedsel zitten probiotische culturen die de goede bacteriën in je darmstelsel aanvullen, dit zorgt ervoor dat er minder ruimte is voor slechte bacteriën en dat je mineralen beter kunt opnemen.

Een mix aan verschillende groenten en de gezonde wijze waarop je ze bereidt (gekookt, gewokt, gestoomd, rauw) zorgt ervoor dat je lichaam de juiste handvatten krijgt om processen optimaal te laten verlopen. Zo krijg je naast vitaminen en mineralen ook vezels binnen. Vezels houden de darmwand schoon en zorgen er tevens voor dat afvalstoffen niet achterblijven. Wil je afvalstoffen uit je lichaam hebben? Komkommer en meloen zijn jouw tools!

Analyseer je voedingspatroon

Het is belangrijk om je huidige voedingspatroon en eventuele klachten goed te analyseren, met de hulp van eigen bronnen of een orthomoleculair therapeut zou je een plan op maat kunnen maken voor jezelf. Twee tips die goed zijn voor iedereen: kauw heel goed op je eten en zorg dat er voldoende tijd tussen je maaltijden zit.

Gastblog: Voeding in jouw voordeel / gezonde voeding

Rust in je hoofd

Nu je je voedingspatroon hebt geanalyseerd en weet waar je op moet letten, is het tijd om bij je innerlijke gevoel stil te staan. Een belangrijk en eigenlijk makkelijk instrument is het reguleren van een goede ademhaling. In ons drukke bestaan ademen we een groot gedeelte van de tijd oppervlakkig, wat ervoor zorgt dat lichaamsprocessen niet even soepel verlopen. Probeer je leven zo in te delen dat er niet te veel druk of stress ontstaat en als de druk toch oploopt las je een zen moment in. Je kunt dit op verschillende niveaus aanpakken:

Ademhaling en mind op de rit krijgen in 5 – 10 minuten

Zonder jezelf af en focus je op je ademhaling. Adem ongeveer vier seconden in door je neus en adem stevig uit door je mond in dezelfde tijdsperiode. Herhaal dit tot je rustig wordt. Als er veel gedachten door je hoofd zweven mag je hier best aan toegeven, laat ze maar door je hoofd gaan maar probeer er geen oordeel over te vellen en de focus te verleggen naar je ademhaling.

Yoga sessies inbouwen

Yoga kan je instrument worden om stress de baas te worden en je werkt tegelijkertijd aan heel veel andere positieve veranderingen. Het is het ideale moment om te ontstressen en aan je ademhaling te werken. Bij de yogastijl Yin Yoga staan deze twee factoren centraal. Geen zin om direct een duur abonnement aan te schaffen? Kijk eens of jouw sportschool yogalessen aanbiedt of ga zelf thuis aan de slag! Er zijn talloze apps voor je smartphone beschikbaar, evenals YouTube kanalen. Je maakt een goed begin door een yogamat te kopen die bij jou past, en eventueel een meditatie kussen uit te zoeken als je dat comfortabel vindt. Veel meer is er niet nodig, je kunt volledig aan de slag met je eigen yoga practices vanaf dit moment.

Maak een voedzaam ontbijtje voordat je je dag start en laat voldoende tijd tussen je maaltijd en je practice zodat je niet te vol zit. Het volgende power ontbijtje levert je een flinke dosis energie!

een power ontbijtje met avocado en kokosmelk / gezonde voeding

Gezond power ontbijt met avocado en kokosmelk

Ingrediënten (2 porties)
– 1 avocado, uitgelepeld
– 100 ml kokosmelk
– 1 eetlepel Sunwarrior eiwitpoeder
– 2 eetlepels havermout
– 4 eetlepels geraspte kokos
– 3 eetlepels honing
– Optioneel: 1 eetlepel rauwe cacaopoeder

Bereidingswijze
Mix alle ingrediënten goed door elkaar in de blender. Als de blender vastloopt, kun je wat extra kokosmelk toevoegen. Je mag natuurlijk ook een andere plantaardige melk gebruiken, wat jij lekker vindt. Om het ontbijtje kouder en romiger te maken kun je een aantal stukjes bevroren banaan toevoegen. Finish je ontbijtje hoe jij wilt: stukjes pure chocolade, kokos of fruit naar smaak en bon appetit!

 


 

En zoek je inspiratie voor meer gezonde voeding, gezonde gerechten en gezonde tussendoortjes? Bekijk dan eens deze pagina vol lekkere gezonde recepten. Mijn aanraders zijn de pompoensoep met kokosmelk, de couscous salade met feta, biet en pompoen en de boerenkoolsmoothie met ananas en mango! 🙂

Wat is jouw favoriete gezonde recept?

romige pompoensoep met kokos - een makkelijk en gezond recept van Foodie Feest Couscous salade met pompoen, biet en feta

Een foodie in hart en nieren! Al van jongs af aan was ik bezig met kokkerellen, en elk recept wat ik toen uitprobeerde móést verbeterd worden en mijn eigen draai krijgen. Alle geslaagde recepten (want hey er mislukt bij mij ook wel eens wat) deel ik tegenwoordig graag met jullie!

Naast koken en bakken ben ik het liefst creatief bezig met fotograferen en illustreren, en werk ik als grafisch ontwerper / webdesigner bij een bureau.

Tags

22 Comments

  1. Ik heb niet echt een favoriet gezond recept of zo. Ik probeer meer in het algemeen gewoon gezond te eten.

  2. Wij proberen al sinds we samenwonen te letten op wat we eten. We eten slechts 2x in een week vlees en kiezen bewust voor seizoensgebonden gerechten. Ook kiezen we steeds meer voor lokale verdelers!

  3. zo belangrijk, gezonde voeding doet zoveel voor je. Dat is zeker een power ontbijt 🙂 lekker hoor, ik eet zeker gezond, laat vaker vlees staan en zorg dat ik elke dag aan mijn groente en fruit kom.

  4. Lekker! Ik moet nog steeds aanwennen ontbijt ala Nederland. Bij ons eten wij warm maaltijd 3x per dag. En deze ziet er lekker uit

  5. Wij letten goed op onze fruit en groente inname, na een aantal weken zakt het weer een beetje weg en met het boodschappen doen herinneringen wij ons zeker eraan. Ik eet eigenlijk de hele week erg gezond en 1 dag in de week zondig ik dan met lekkere dingen die ik normaal niet eet.

  6. Sinds we op onszelf wonen probeer ik zo gezond mogelijk te eten. In principe elke dag groenten & fruit. Niet elke dag vlees.

  7. Nu ik een dochter heb die met de pot mee eet let ik echt op wat ik kook. Het liefst alles gezond.

  8. Als ik stress heb (geen rust in mijn hoofd dus) – lukt gezond eten me echt niet!
    Ik kom dan kilo’s aan en ben dan zo boos op mezelf!
    Ik heb zelfs al eens gedacht van naar een psychologe te gaan…

  9. Ik gebruik eigenlijk nooit pakjes en zakjes en probeer eigenlijk wel gezond te koken. Eet ’s ochtends standaard een kop muesli met joghurt en voor de rest zo min mogelijk suiker.

  10. Ik let ook goed op wat ik eet. Voor mijn gezondheid ben ik dan ook vegan gaan eten en laat ik geraffineerde suikers staan. My body is my temple haha!

  11. Ik ben echt gek op smoothies! Ik mis ze ook echt als ik bijv. een paar dagen brood of iets heb gegeten. Het advies om te “ademhalen” is ook echt goed. Ik heb dit een tijdje gedaan. Het geeft veel rust.

  12. Oef! Als ik heel eerlijk ben, dan kan ik de wijn en de kaas niet laten staan in het weekend. Dat is eigenlijk (heel slecht) onderdeel van onze weekendroutine geworden. Daarentegen koken we welk elke dag met verse ingrediënten doordeweeks met een ruime hoeveelheid groentes. De laatste tijd zelfs ook meer vegetarisch!

  13. Ik ben een tijdje bezig met mijn voedingspatroon wat makkelijk leek, blijkt toch een opgave opzich. Uiteindelijk wil ik vegan worden maar dat is nog denk ik wel wat verder in de toekomst.

  14. In de medische wereld wordt soms een beetje vergeten dat je met gezonde voeding al zoveel kan voorkomen en verhelpen. Het begint allemaal met een goede basis

  15. als ontbijt mijn heerlijke overnight oats.
    Als diner of lunch een gepofte zoete aardappel met tzatziki, heerlijk!

  16. Overnight oats vind ik erg lekker. Ik ben een enorme lekkerbek en het is af en toe behoorlijk mezelf terugfluiten qua voeding.

  17. Deze week starten wij hier terug met het letten op onze voeding. Na de zwangerschap mogen er ook wel enkele kilootjes af. Dat wil ik graag doen door gezond en lekker te eten. Yoga lijkt me heerlijk om te relaxen.

  18. Ik heb niet echt een favoriet maar ik vind de combinatie van avocado ei en tomaat altijd lekker

  19. Mooie blog. Wat ik vooral merk is dat ik vreetbuien krijg wanneer ik mij niet lekker in mijn vel zit. Ach wat, normaal eet ik ook genoeg haha.

  20. Wat maak je mooie foto’s zeg!
    Je power ontbijt ga ik zeker eens een keer maken. Ik houd van havermout en van kokosmelk. Heerlijk!

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*